donderdag 24 mei 2012

12 Boxes of Christmas: Box 1 ornament 5


De mussen vallen bijna dood van het dak en wat doe ik? Ik werk in de schaduw gewoon lekker verder aan mijn 12 Boxes of Christmas.

Vandaag laat ik jullie ornament 5 zien. Omdat ik de ornamenten met diverse technieken en materialen wil maken, heb ik gekozen voor een gebreid ornament en wel een sneeuwman. Het patroon ben ik eens tegen gekomen tijdens het surfen en weet niet meer waarvan hij afkomstig is.

Mochten jullie ook aan de slag willen gaan, dan volgt hier de beschrijving van de sneeuwpop.

Lijf en hoofd
Zet 22 steken op en brei 14 naalden tricotsteek. De 15e t/m 18e pen recht breien en aan het begin van elke naald 1 steek afkanten. Je ziet nu 2 ribbels die de nek vormen. Hierna nog 12 naalden tricotsteek breien. De draad afknippen op 40 cm lengte en met een maasnaald door de steken op de naald halen. Haal nu de steken van de naald af. De draad goed aantrekken en de zijnaad sluiten tot aan de nek. Vul het hoofd stevig op met fiberfill en rijg je draad door de 2 ribbels heen. Goed aantrekken en afhechten. Sluit daarna de zijkant van het lijf, opvullen en dichtnaaien.

Muts
Zet 20 steken op en brei 4 naalden recht. Bij de volgende naalden aan het begin van elke naald 1 steek afkanten totdat je nog 10 steken overhebt. Knip nu de draad op 25 cm af en rijg door de steken op de naald. Haal de steken af en brei de muts dicht. Maak van een contrasterende kleur wol een bolletje op de muts.

Sjaal
Zet 40 steken op en brei 2 naalden recht en kant dan af.

Neus
Zet 4 steken op en brei 1 naald recht. Bij alle volgende naalden de 1e steek afkanten totdat er nog 1 steek op de pen staat. draad op 20 cm afknippen en door de steek halen. Vouw de neus dubbel en naai hem dicht. Naai hem op het gezicht van de kerstman.

Afwerking
Maak met zwart de ogen en de mond. Ik heb ervoor gekozen om hiervoor de Viva pearlpen te gebruiken. Bind de sjaal om de nek en maak een ophanglus.

Wat ik nog weet van dit patroon is dat het was terug te vinden onder de categorie Kinderen leren breien en afsloot met de volgende tekst.

Als u als volwassene dit sneeuwpopje breit, voelt u zich dan niet beledigd.
Integendeel, ervaar het als een compliment. Bedenk dat er niets mooiers is dan het kind in jezelf te koesteren.


Weer bedankt voor het kijken en nog een fijne dag.

3 opmerkingen:

Riet zei

Dit heb je ook mooi gemaakt Silvia.

Liefs Riet.

Colinda zei

Wat een lieverd!!! Dank je wel voor de beschrijving! Ga hem zeker een keertje breien maar eerst even mijn aardbeien slofjes afmaken en dat valt niet mee. Een gezellige dag vandaag, Colinda

Ira Huberts zei

Wat knap gedaan Silvia! Jullie zitten er straks met de Kerst in elk geval heel gezellig bij! Groetjes, Ira